25 april 2015

Di perwerdeya Tirkiyê da Mamoste "ga" ye û xwendevan jî "ker" e

Li Tirkiyê li qeza Kêşanê Mudûriyeta Perwerdeyê du kitêbên bi risim li xwendevanên dibistana destpêkê belav kiriye. Di kitêban da mamoste ”ga” ye û xwendevan jî ”ker” in.
Belê, mamoste ”ga” û xwendevan jî ”ker” in…
Weliyên(dê û bavên) xwendevanan, xebatkarên perwerdeyê, telebeyan kitêb rexne kirine û gotine bi van kitêban li sinetê mamostetiyê û li xwendevanan heqaret tê kirin.
Di kitêba bi navê ”Mamoste ga” da çîrok bi kinî wiha ye:
”Hebûye tunebûye, gayek hebûye. Her roj ka xwariye û av vexwariye û wekî din jî tu kar nekiriye. Aciz bûye, rojekê biryar daye bibe mamoste. Û bûye mamoste û çûye ketiye sinifê, gotiye ”ez mamoste me”. Û zarokan jî pirs jê kirine. Henekên xwe pê kirine, pê keniyan e. Li ser vê,  ew jî xemgîn dibe û ji sinifê derdikeve.
Çîrok hewqas e.
”Ker” jî rojekê xwendevanên diçin mektebê dibîne û dixwaze ew jî bibe xwendevan. Û dibe xwendevan û diçe mektebê.
Nivîskarê kitêbên ”Mamose ga”, ”xwendevan ker” Mevlana Idrîs e.
Mevlana Îdrîs gotiye,
Ker, berdilkê li xwe dike, husturkê(yaxê) girê dide û wek telebe diçe di nava zarokan da rûdine. Mamoste pirsan jê dike. Ker li hemberî hemû pirsên mamoste dizire û dibêje ez çi zanim. Ker dibîne ku ne telebeyekî serketîye, nikane bersîvên pirsên mamoste bide. Loma jî piştî dersa pêşî ji sinifê derdikeve û vedigere jiyana xwe ya berê.
Gava meriv xeberê dixwîne meriv dibêje belkî nivîskarê kitêban bi vegotineke(îfadeyeke)metaforîk li Tirkiyê qala sîstema perwerdeyeke xwendevanê wê ker e û mamosteyê wê jî ga  ye dike. Û mekteb jî axur e.
Lê Mevlana Îdrîs gotiye na, qesta wî ne ev e, wî du berhemên zarokan yên edebî nivîsîne. Ev edebiyata zarok e, meriv dikane vana wek du çîrokên fabilan yên ezop qebûl bike…
Lê bi dîtina min Mevlana Îdrîs qebûl neke jî perwerdeya Tirkiyê eynen wiha ye, mamoste ”ga” ye, xwendevan ”ker” e û dibistan jî axur e. Yanî armanca dewletê ev e, dibê mamoste ga û wendevan jî ker be…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

PARVE BIKE